Hoppa till innehåll

Ellastcykel

Ta hjälp av elmotor i backar och motvind. Det finns olika typer av elassistans för lastcykel.

På vanliga cyklar underlättar elassistans cykling i backig terräng och längre pendlingssträckor och att kunna cykla till jobbet snabbt utan att komma fram svettig, i alla väder. Elassistansen tar bort mycket av den olustkänsla för cykling som en del kan känna i regn, blåst och kyla eller om man inte känner sig helt kry. Det är bara att bylsa på sig med rätt kläder och hålla en behaglig kroppsvärme med hjälp av trampandet.

På en lastcykel gör elassistans om möjligt ännu större nytta. Elassistans innebär här att man kan få med sig den last man behöver även i kuperad terräng och dåligt väder, utan att cyklingen blir mer ansträngande än en promenad. Det ger förbättrade möjligheter att klara professionella och privata transporter med cykel året runt, i alla väder.

Definition av ellastcykel

Så här säger Transportstyrelsen om elassistans på cykel:

“En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:

  • Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
  • Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
  • Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.

Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer tillhöra något annat fordonsslag med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.”

Transportstyrelsen skriver vidare:

“Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en.”

Moped klass II omfattas av krav på typgodkännande alternativt godkänd mopedbesiktning, trafikförsäkring och förarbevis.

Elförbrukningen hos en elassisterad lastcykel ligger på cirka 0,15 kWh/mil, cirka en tiondel jämfört med en elbil.

Två typer av elassistans

Två huvudsakliga typer av elassistans finns, navmotor eller vevaxelmonterad motor. Navmotorn sitter i hjulet och är den populäraste typen av elassist i Sverige idag, mycket på grund av sin förhållandevis enkla konstruktion och låga pris. Vevaxelmonterad motor sitter vid tramporna och har den fördelen att den kan växlas ned med cykelns befintliga växlar. Därmed erhålls ett högre vridmoment, och elmotorn går på sitt optimala varvtal även i låga hastigheter.

Det finns två typer av sensorer som känner av när man trampar, rörelsesensor och kraftsensor. Rörelsesensor är en enkel, pålitlig sensor men kan upplevas ge lite ryckig assist, eftersom assistansen börjar och slutar med viss fördröjning. Kraftsensorn ger omedelbar assist anpassad efter hur hårt du trampar, vilket ofta upplevs som naturligare och lättare att kontrollera. Systemet är dock mer komplext och en del av dagens system med kraftsensor kan få problem vid låga yttertemperaturer. Om man har en lång pendlingssträcka utan så många start och stopp märker man ingen större skillnad på de två typerna av sensor.

Senast uppdaterad 2018-05-29