Hoppa till innehåll

Köpguide – begagnad elbil

Att köpa en begagnad elbil är till stora delar likt ett köp av vilken begagnad bil som helst. Men det finns några undantag som är relaterade till just en elbils unika komponenter.

Förberedelser

Innan du köper en begagnad elbil (eller en ny) finns det några saker att tänkt igenom.

Se till att du kan ladda bilen

Det enklaste är om du kan ladda bilen hemma där du bor. Att hela tiden behöva ladda din bil på en offentlig laddstation blir både jobbigt och tidskrävande. Laddning i ett vanligt vägguttag är möjligt, men kan vara farligt ur elsäkerhetssynpunkt om du har en äldre elinstallation. En riktig laddstation vid bostaden är säkrare och laddar snabbare. Med en laddbox kan du ladda bilen full hemma över natten och du behöver sällan ladda den vid snabbladdare utom när du kör riktigt långt. En laddbox kostar mellan 5 000 och 12 000 kr plus monteringskostnad. Du kan få bidrag från staten för att sätta upp en laddbox vid bostaden.

Hur lång räckvidd behöver du

Vissa elbilar finns med olika stora batterier. Det är kanske inte det största batteriet du har behov av. Undersök hur lång räckvidd du behöver och välj en bil som passar ditt behov.

Räkna på totalkostnaden

Du har kanske råd med en dyrare elbil än du tror. Elbilen har ofta lägre totala kostnader än fordon med andra drivmedel. Många elbilar är dyrare i inköp än motsvarande fossila bil. Men en låg värdeminskning och låga driftkostnader kan göra att den totala kostnaden blir lägre för elbilen. Elbilens servicekostnad är ungefär hälften av ordinarie årsservice för en vanlig bil. Gör gärna en kalkyl för att se hur kostnaderna kommer bli för dig. En bilhandlare bör kunna hjälpa dig med kalkylen.

Kontrollera bilen

Som vid alla köp av begagnade bilar gäller det att kontrollera bilen noggrant innan köp till exempel på följande punkter:

Servicehistorik

Serviceboken är en värdehandling. Kontrollera att alla servicebesök är gjorda vid rätt miltal och att eventuella rostskyddskontroller är inprickade. Tyvärr förekommer förfalskade serviceböcker.

Är du det minsta osäker kan du kontrollera uppgifterna med den verkstad som ska ha utfört servicen. Tänk också på att bilen bör ha varit servad på en auktoriserad verkstad – inte nödvändigtvis märkesverkstaden – om eventuell nybilsgaranti ska fortsätta gälla.

Se också till att bilens instruktionsbok finns med och de anvisningar som handlar om extrautrustning som ljudanläggning och billarm.

Plåt och lack

Undersök bilen i dagsljus. Kolla efter färgskiftningar i lackeringen. Ser det ut som om någon eller några delar av bilen är omlackerad? Titta längs bilens karossidor. Är plåten så slät som den ska vara? Titta runt lister och rutor och även i hjulhus efter färgrester. Lyft på gummilister runt dörrar och insteg, öppna alla dörrar och luckor och leta efter översprejningar och svetsskarvar. Lyft på mattor i kupé och i bagageutrymme och leta efter fukt och rost.

Däck och fälgar

Kolla mönsterdjup på däcken och se till att inget är snedslitet, både på sommar- och vinterhjulen.

Strålkastare och bakljus

Det ska inte finnas spår av fukt på insidan av lampglasen och de ska inte vara spruckna.

Rutor

Kolla efter stenskott och repor.

Lås

Alla dörrar och luckor ska gå att låsa. Har bilen fjärrlås kontrollera ändå om nycklarna fungerar i låsen. Kolla också att samtliga nycklar finns och att de fungerar. Alla nya bilar levereras med minst två uppsättningar nycklar, ofta tre.

Säten och bälten

Fungerar alla bälten? Finns alla nackskydd? Hur ser klädseln ut, leta efter fläckar och brännhål. Kolla även klädseln på dörrar och i tak.

När du ska köpa en begagnad elbil bör du också kontrollera: 

Batteriet

Det dyraste i en elbil är batteriet och en av de första frågorna som naturligt dyker upp är: hur länge håller batteriet? Hur vet man i vilket skick det är?

Moderna elbilars batterier beräknas hålla längre än bilens livslängd. Man behöver egentligen inte vara orolig för att de “tar slut” och behöver bytas. Däremot degraderas batteriet med ålder och körsträcka. Det innebär att kapaciteten försämras med åren och därmed även bilens räckvidd. De flesta elbilar har fem till åtta års garanti (100 000 – 200 000 km) på batterierna och garantin är ofta att kapaciteten ska vara 70 – 80 procent av den ursprungliga.

När du köper begagnad elbil är det viktigt att kontrollera vad som gäller för att garantin ska vara giltig. Det kan till exempel finnas krav på att bilen servats på auktoriserad bilverkstad. Det kan också finnas krav på hur mycket återstående lagringskapacitet som ska finnas i batteriet.

Exakt hur mycket batterierna försämras varierar dock mellan olika bilmodeller, till och med mellan olika bilar. Allt från små skillnader i kemikaliernas renhet när batterierna tillverkades till hur batteripaket kyls och i hur varmt klimat bilen använts och hur ofta man snabbladdat påverkar. Vissa batteripack klarar sig bättre, andra lite sämre.

En del bilhandlare kan visa hur mycket av batteriets ursprungliga kapacitet som finns kvar. Det görs via en läsare som ansluts till bilen för att se statusen på batteriet. Dessvärre är koderna inte standardiserade utan det kan krävas en hel del googlande och installation av specialprogram för att få ett svar.

Vem äger batteriet?

På begagnatmarknaden finns det idag bilar som kan köpas med batterihyra, bland andra Renault Zoe och Nissan Leaf. När du köper en sådan bil ingår inte batterierna i priset på bilen, utan dessa leasas separat och kostar en viss summa i månaden. Men de har då ofta en förlängd batterigaranti som gäller under hela tiden batterierna leasas/hyrs. Leasingavgiften för batterierna, batterihyran,  baseras på din körsträcka. Vid begagnatköp följer leasingavtalet med automatiskt. Fråga därför alltid säljaren om batterierna ingår i priset eller om de hyrs separat. Batterierna går ofta att köpa loss på dessa fordon. Kontrollera med säljaren för att beräkna om köp eller leasing av batterierna är bäst för dig.

Räckvidden

Räckvidden är viktigt att känna till när du köper din elbil begagnad. Fråga säljaren om den faktiska räckvidden innan du köper. Om du får möjlighet att provköra bilen kan du se din egen energiförbrukning i olika situationer och på så sätt ta reda på din egen räckvidd.

Räckvidden påverkas av en mängd olika faktorer:

  • Vind, utetemperatur och underlag påverkar hur mycket energi som krävs för framdrivning av en elbil. Exempelvis gör kallt väder att batteriet måste arbeta hårdare och att drivlinans effektivitet minskar beroende på användningen av klimatanläggningen. Förvärmning av bilen medan den laddar ökar emellertid räckvidden.
  • Hård acceleration och höga hastigheter kan vara lockande, speciellt när du sitter bakom ratten i en elbil som levererar all kraft omedelbart. Med lugnare körning uppnår du dock maximalt antal mil.

Laddkablar

Det är viktigt att vara införstådd med vilka sladdar följer med i köpet. Kablar kan kosta flera tusen kronor att köpa till i efterhand. Ingår en laddkabel till vägguttag? Den kabeln är en nödlösning som ska användas som en tillfällig lösning, inte varje dag. Ingår en typ 2-kabel? Den kabeln använder du för att ansluta till en laddbox eller en laddstolpe antingen hemma eller vid offentliga laddare.

Snabbladdning

När du är ute på långresor kan det vara bra att ha en bil som har möjlighet att snabbladda. Det är inte alla elbilar på marknaden som kan snabbladda och de som kan snabbladda har ofta olika kapacitet så se över ditt behov och kontrollera att bilen klarar dina krav.

Äldre modeller av elbilar på miljöfordon.se

På miljöfordon.se finns upp till fem år gamla bilmodeller. Du hittar dem i sökfunktionen för bilar och transportfordon. Välj Utgått i rutan för Modellstatus så kommer de äldre bilarna fram. Klicka på Fler sökalternativ för att söka på årsmodell.

Till Sök bil

Senast uppdaterad 2022-03-31