Hoppa till innehåll

Bonus-malus på väg ...

Det nya bonus-malussystemet som regeringen nu föreslår kan ge upp till 45 000 kronor i inköpsbidrag (bonus) till den nya bilen eller tusenlappar i höjd bilskatt (malus).

Alla nya bilar som släpper ut 60 gram CO2 per kilometer eller mindre får bonus i det nya systemet. Vid 60 gram/km är bonusen totalt 7 500 kronor och vart efter utsläppen faller ökar bonusen. Dagens supermiljöbilspremie försvinner. Väljer du en helt utsläppsfri elbil får du med det nya förslaget istället maximal bonus som är 45 000 kronor.

Den som väljer en gasdriven bil får också bonus på 7 500 kronor. Mellan 61 och 95 gram/km i utsläpp utgår varken bonus eller malus. Medan bensin- och dieselbilar som släpper ut mer än 95 gram per kilometer får ett ökat skatteuttag under de första tre åren.

En bensin- eller dieseldriven bil som släpper ut 200 gram/km får under de tre första åren sammanlagt betala cirka 21 500 kronor mer i fordonsskatt än idag.

Om bonus-malusförslaget får godkänt i riksdagen i höst börjar det gälla från 1 juli 2018. Den nya bonusen betalas ut först när du ägt den nya bilen ett halvår – detta för att undvika att bilarna exporteras till utlandet med skattebidrag.

... och nya regler för tjänstebilar

Nya regler föreslås för tjänstebilsförarna kopplat till det nya bonus-malussystemet.

Regeringen vill införa reglerna redan vid årsskiftet. Det finns cirka 250 000 förmånsbilister i Sverige. Den typiska förmånsbilen är en diesel som släpper ut cirka 130 gram CO2/km. Den bilen kommer i fortsättningen att kosta cirka 2 000 kronor mer netto om året för en förare med 50 procents marginalskatt.

Den som väljer en ren elbil får istället 450 kronor lägre skatt om året medan en diesel med 190 gram/km i utsläpp kommer att kosta föraren 5 150 kronor mer per år än idag. I fortsättningen kommer inte heller trängselavgifter, broavgifter med mera att ingå i förmånen utan ska beskattas separat.

Senast uppdaterad 2017-06-27